2012. december 26., szerda

Mángold, elsö nekifutásra / Mangold, beim ersten Versuch

Szóval elköltöztem külföldre, a Lederhose és a sör hazájába. Néhány napos regenerálódás után szombaton elmentem bevásárolni, lévén, hogy egyrészt a hütöm üres volt, másrészt vendégségbe voltam hivatalos karácsonykor, amikor is ugye nem illik üres kézzel érkezni. Tisztában voltam vele, hogy új dolgokat is fogok látni, legalábbis abból a szempontból, hogy otthon nem feltétlenül akad a kezembe egyik-másik zöldség vagy gyümölcs a sarki közértben, csak kicsit gondosabb utánjárás eredményeként. Ezért aztán nagyon megörültem, amikor az egyik, teljesen átlagos élemiszerboltban a zöldségespultban hatalmas mángoldokra bukkantam, akkorákra, hogy egy becsületes kelkáposzta is megirigyelhetné! Ráadásul potom pénzért: körülbelül 250 forintnak megfelelö összeget fizettem érte. Természetesen amint hazaértem, gondosan utánaolvastam, és utólag állíthatom, hogy valóban igaz, amit az interneten írnak róla... tulajdonképpen olyan, mint egy kicsit spenótra hajazó, valamelyest ízben a spárara emlékeztetö hormonzavaros kelkáposzta! Tekintve, hogy a készleteim egyelöre kicsit hiányosak, egy korábbi recept mintájára készítettem el egy részét - a többi nyersen került salátába, de ez ugye itt, fözés szempontjából nem lényeges. Ismételten tepsis lepény lett, kicsit felfújt-jelleggel.

Egymagamnak a következö mennyiségekböl lett felfújtféle:

vaj
egy fél mángold, felcsíkozva, jól megmosva
2 tojás
2 evökanál liszt (azt hiszem sütöporos lisztet sikerült vennem)
3 evökanál tej
bors, zsálya, chilis füszersó
fokhagyma(-t is tettem volna bele, ha van itthon. Így csak ajánlani tudom...)
feta sajt

Egy kisebb teflon serpenyöben megolvaszottam a vajat, és rádobtam a felcsíkozott mángoldot. Nem szabad megijedni, igencsak összeesik! Ha az említett fokhagyma a rendelkezésemre állt volna, természetesen a levelekkel együtt átpároltam volna. A tojásokat egy kis tálkában összekevertem a tejjel, a liszttel és megfüszereztem, majd amikor a mángold kellöen átpuhult, ráöntöttem. Fedövel letakarva vártam ar percet, amíg a szélén látszott, hogy alul megpirult, a közepén pedig már nem volt nyers a massza. Ekkor a szokásos trükkel átfordítottam ás visszacsúsztattam a tepsibe, hogy a másik oldala is megsüljön, a tetejére pedig vékony szeletekben raktam feta sajtot, ami a fedö alatt hamar ráolvadt.
Hasonló recept ugyan már szerepelt itt korábban, most viszont újítás mind a mángold, mind pedig a zsálya, amit eddig nem nagyon használtam még. Mindenképpen érdemes kipróbálni, egy új ízkombó, egészséges és ennek ellenére nagyon finom!

 ___________________________________________________________________________

Also ich bin ins Ausland gezogen, in die Heimat der Lederhose und Bier. Nach einiger Tagen von Aklimatizierung bin ich am Samstag endlich einkaufen gegangen, einerseits weil mein Kühlschrank leer war, zweitens weil ich zu Weihnachten zu einer Freundin eingeladen war, und da geht man ja nicht hin, ohne etwas mitzunehmen. Es war mir von Anfang an klar, dass ich hier neue Sachen sehen werde, auf jedem Fall in dem Sinne, dass ich das eine oder andere Obst und Gemüse zu Hause nicht in jedem (oder wohl in keinem normalen) Supermarkt finden kann. So war ich dann sehr froh, als ich gleich um die Ecke in einem ganz durchschnittlichen Laden riesige Mangolds entdeckt habe - auf die Grösse könnten sogar gesunde Chinakohls neidisch sein! Und das sogar für einen ziemlich günstigen Preis: für so ein Zeug habe ich satte 89 Cents bezahlt. Gleich als ich zu Hause war, habe ich selbstverständlich im Internet nachgelesen, und nachhinein kann ich bestätigen, dass alles, was da behauptet wird, vollständig stimmt... grundsätzlich ist Mangold ein Hybrid aus Spinat und Chinakohl, mit einem Geschmack der dem Spargel ähnelt!
Nachdem meine Küchenausstattung weiterhin sehr limitiert ist, habe ich auf einem früheren Rezept zurückgreifen müssen - der Rest landete einfach roh im Salat, aber dies hier, was Kochen angeht, ist nicht relevant. Wieder ein "Pfannegericht" (obwohl ich Ihnen die Übersetzung vom ersten Rezept noch schulde), ein bisschen Auflauf-mässig.

Für mich alleine habe ich die folgenden Zutaten für so ein Auflauf gebraucht:

Butter
ein halber Mangold, in Streifen geschnitten und gewaschen
2 Eier
2 Esslöffel Mehl (ich denke, meins enthält auch Backpulver)
3 Esslöffel Milch
Pfeffer, Salbei, Chili-Gewürzsalz
Knoblauch (besser gesagt, hätte ich welche daheim gehabt. So kann ich es nur empfehlen...)
Feta Käse

In einer kleinen Pfanne habe ich die Butter geschmolzen und die Mangoldstreifen darin gedünstet. Keine Sorge, es fällt ziemlich zusammen! Hätte ich ja Knoblauch in der Küche gefunden, so hätte ich es gleich mit den Blättern in die Pfanne gegeben. Die Eier habe ich in einer Teller mit der Milch, dem Mehl  und Gewürzen verquirlt, und als der Mangold schon weich war, einfach draufgegossen. Mit einem Deckel darauf habe ich es bei mittleren Hitze ein Paar Minuten anbraten-durckochen lassen, bis die Mischung am Rand schon sichtbar braun und in der Mitte nicht mehr flüssig war. Dann habe ich mit der üblichen Trick (Teller drauf, selbstbewusst umdrehen und mit der anderen Seite zurück in die Pfanne rutschen lassen) umgedreht, um die andere Seite auch anzubraten. Auf dem Top kam in dünne Scheiben geschnittene Feta Käse, die unter der Deckel dann auch schnell weich geschmolzen hat.
Wie gesagt, ein ähnliches Rezept stadnd hier schon, nun die Zutaten Mangold und Salbai sind auch für mich erstmal was Neues. Ich denke es lohnt sich auf jedem Fall, diese mal zu probieren, sie sind etwas anders, gesund und vor allem schmecken auch sehr gut!



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése