2012. szeptember 3., hétfő

Nagyanyáink nyomdokán

Hetek óta kacérkodtam a gondolattal, hogy fözzek valamilyen lekvárt, és ami eddig visszatartott, az csakis és kizárólag a kiszemelt alapanyagok ára volt. A múlt héten ehhez még hozzájött egy tévés riport, amelyben a befözésröl volt szó, másnap persze meg is kaptam az irodában, hogy ugye láttam, és hogy én mit tervezek. Még jó, hogy elöre tájékoztattam a lehetö összes ismerösömet, hogy pénteken este kifejezetten, tényleg pihenni szeretnék, hogy szombaton reggel újra böngészhessek egy kicsit a piacon. Szorgalmi feladatként elöre kutattam a lehetséges plusz után, végül egy apró csavarral megspékelt alapreceptet alakítottam a saját ízlésem szerint, nagyon finom lett a végeredmény.

4 átlagos méretü üveghez
3/4 kg puha szilva
1/4 kg áfonya
1/4 kg fekete szeder
1 dl balzsamecet
3 evökanál melaszos barnacukor (vagy méz)
1 evökanál befözö keverék, a közértben kapható

Erös volt még bennem a kísértés, hogy némi aszalt szilvát is beledobáljak, de csodával határos módon visszafogtam magam, persze nem mindenkinek ajánlom az ilyen mértékü önfegyelmet.... de megeshet, hogy akkor túl édes lett volna a végtermék.

Egy nagyobb, saccra 5 literes lábosban összekevertem a balzsamecetet a cukorral és a befözö-adalékkal, majd szépen lassan elkezdtem melegíteni. Alig néhány perc alatt lobog és illatozik, ekkor mehetnek bele a kimagozott és 8 részre vágott szilvák - fedövel. Miután újra felforrt, levettem a fedöt és alacsony lángon úgy fél órát föztem néha kevergetve, mert addigra nagyjából összeesett a gyümölcs. Beleöntöttem az áfonyát és a szedret, és adtam neki még 20 percet, szintén egyszer-kétszer erösebben megkínálva a fakanállal.

A forró keveréket beletöltöttem az üvegekbe, és a fedö lezárása után azonnal fejjel lefelé fordítottam, hogy a hö alkotta vákum lezárhassa a remekmüvet.
Isteni karamelles-balzsamos zamata lett, egyszerüen mindenhez el tudom majd képzelni: sajttal, hússal, és természetesen puha, vajas briósra kenve....

Àrban szerintem jól jöttem ki, a gyümölcs összesen 650 forintból megvolt, a befözö cukor-keverék csomagja 150 forint, és 5 kg befözendö anyaghoz elegendö. Egy átlagos minöségü, 5 decis üveg balzsamecet 5-600 forint a szupermarketekben, de az én "kamrámban" a mézzel és a barnacukorral együtt alapkellék, tehát nem kellett már külön költenem ezekre. Ha valakinek nulláról kell kezdenie a bevásárlást, üvegenként akkor is legfeljebb 300 forintból kijön egy isteni lekvár alacsony cukortartalommal és teljesen adalékanyagoktól mentesen. Szebb csatosüvegbe töltve ráadásul szuper ajándék, bár akkor érdemes kicsit többet készíteni belöle!

Ötletelek a következö dzsemhez, régi emlék például a vaníliás sütötök, szerintetek?



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése